Segona pràctica (3 d'octubre de 2012), realitzada per na Laura Llodrà i Patricia Piña.
GUIA DIDÀCTICA:
1. FITXA TÈCNICA:
Títol: “Aprende con la lectoescritura”.
Autor i any de l’editorial: Junta de Andalucía, 2007.
Ubicació: http://www.juntadeandalucia.es/averroes/~11000642/TIC/pepe/html/menu3.html
Es pot utilitzar online, també dona la possibilitat de descàrrega.
Llenguatge que utilitza: Castellà.
2. PRESENTACIÓ DEL MATERIAL: BREU DESCRIPCIÓ, DESTINATARIS, TIPUS DE MATERIAL, ÀREA I CONTINGUTS, APORTACIONS DIDÀCTIQUES:
Aquesta pàgina esta destinada a la pràctica de la lectoescriptura mitjançant activitats motivants i atractives per l'alumnat de tots els cicles de l'educació primària, ja que el programa li dona la possibilitat al nin d'elegir el seu nivell.
Segons la classificació d'Antoni Bartolomé, el material és de tipus tutorial, ja que a l'alumne se li presenta una explicació prèvia audiovisual del que haurà de realitzar posteriorment.
Cal dir que es centra a l'àrea de la Llengua Castellana i que el programa consta de catorze activitats directament relaciones i dependents del fonema elegit en cada cas. A la vegada que, la forma en que està estructurat i la seva forma de treballar fa que sigui molt adequat també per a alumnat amb necessitats educatives especials.
Per tant, és un programa dedicat a l'aprenentatge i reforç de les competències lectoescriptores i pot ésser utilitzat com a un complement dins l'aula o a casa.
3. OBJECTIUS:
Com a objectius principals del programa podem recalcar:
- Reforçar les competències lectores, així com la compressió lectora, l'exactitud i la velocitat.
-Desenvolupar el interès i el gust per la lectura.
- Reforçar el procés lectoescriptor, especialment en alumnat que tingui problemes o acabi d'adquirir el procés lector.
-Ampliar el vocabulari de l'alumnat.
- Reconèixer auditiva i visualment els fonemes i les seves corresponents grafies.
- Millorar l'estructura sintàctica de la oració, tenint en compte els morfemes de gènere i nombre.
-Motivar a l'alumnat a través d’activitats que cridin la seva atenció i que els resultin atractives, gràcies als colors, forma de les activitats, sons,etc.
-Desenvolupar les capacitats d'atenció i percepció visual a través de la diferenciació, la comparació, la capacitat de síntesi, etc.
-Propiciar el desenvolupament de processos mentals i l'orientació espaial.
4. CONTINGUTS:
El programa es basa en una presentació dels fonemes i les seves grafies, classificades en un ordre rigorós i estricte. Ho podem classificar en 4 categories:
1.Vocals
2. Síl·labes directes
3. Síl·labes inverses i mixtes
4. Síl·labes travades amb la inclusió de la regla ortogràfica “m” abans de “p” i “b”.
5. DESCRIPCIÓ DETALLADA DEL MATERIAL:
El programa consta de 14 activitats, com hem dit abans, que depenen de la grafia escollida en cada cas.
Cal dir que totes les activitats tenen una sèrie d'aspectes comuns :
- L’aleatorietat en la seva execució, per tal d'evitar que l'alumne es trobi sempre amb les mateixes lletres, paraules o oracions i, això faci que es converteixi en una activitat monòtona, repetitiva i avorrida.
- L'enunciat oral i amb un breu exemple de com realitzar l'activitat que no requereix cap interacció de l'alumnat.
-Comptador intern d'errors que es guarden a un balanç final de resultats per tal de no atordir l'educand i pugui gaudir a la vegada que aprèn.
-El nombre d'execucions de cada activitat depèn de la modalitat que elegeixi, lliure o programada, a la lliure cada activitat es realitzarà una sola vegada amb la possibilitat de realitzar-la de nou, en canvi, a la programada les activitats es realitzaran d'una a tres vegades i al finalitzar passa automàticament a la següent.
Les activitats que podem realitzar són les següents:
1. Repàs de la grafia: pretén que l’alumne interioritzi i realitzi adequadament el traç de la grafia corresponent. Aquesta activitat exercita la coordinació mà-ull i la orientació espaial.
2. Trencaclosques: té com a objectiu que l’alumne assimili la forma de la lletra de tal manera que sigui capaç de composar-la a partir de peces.
3. Associació grafia-color: centra l’atenció de l’educand per colorar les zones marcades amb les grafies conegudes per ell. El nombre de colors disponibles dependrà del fonema seleccionat (entre 5 i 10 colors).
4. Discriminació visual: com el seu nom indica, pretén discriminar identificant grafies i diferenciar-les de les ja conegudes.ç
5. Memòria visual: S’han de formar parelles amb les síl·labes o lletres iguals. Se fomenta la memòria visual ja que l’alumne ha de recordar la ubicació exacte de les grafies per tal de trobar les sis parelles.
6. Discriminació auditiva: es desenvolupa en dos fases:
6.1. S’han de formar cinc parelles de sons iguals, unint la síl·laba amb la seva dicció.
6.2. S’han de formar cinc parelles associant imatges amb la seva síl·laba inicial.
7. Memòria auditiva: en aquesta activitat s’ha de memoritzar i repetir la seqüència de sons que l’ordinador reprodueix de manera aleatòria. L’alumne ho ha de fer seguint el mateix ordre.
8. Composició de paraules amb les seves síl·labes: consisteix en formar tres paraules a partir de les seves síl·labes. Per tant, aquesta activitat requereix una estructura sil·làbica de la paraula , coneguda pels alumnes com a “cops de veu·.
9. Associació significant-significat: l’educand ha de unir quatre paraules amb les imatges corresponents, mitjançant l’arrossegament i la col·locació.
10. Composició de paraules amb les seves lletres: es pretén la formació de paraules a partir de les seves lletres, de manera seqüencial, seguint la direccionalitat de la nostra escriptura, d’esquerra a dreta.
11. Composició de paraules amb lletres aleatòries: igual que a l’apartat anterior, però en aquesta ocasió, les lletres surten de manera aleatòria. És molt similar al conegut joc del Tetris.
12. Dictat oral: s’ha d’escriure la paraula escoltada fent ús de les tecles que apareixen a la pantalla o bé mitjançant el teclat de l’ordinador. S’ha de correspondre la grafia amb el fonema.
13. Dictat visual: en aquest cas, apareix una imatge per donar suport a l’alumne. En lloc de escriure la paraula o lletra dictada, s’ha de desplaçar la lletra per un laberint.
14.Ordenació de paraules: construcció d’oracions ordenant paraules.
Pel que fa a l'avaluació , al programa s'ha intentat no posar massa en evidència les errades de l'alumne/a. Per aquesta raó , la gran part de les activitats, a excepció del dictat oral, permet una interacció il·limitada fins que es resol adequadament.
6. RECURSOS NECESSARIS:
Per a la realització d'aquesta activitat serien necessaris tants ordinador com es necessitessin, segons el nombre d'alumnes, ja que és tracta d'una activitat principalment individual. I, tal vegada, la disposició d'una impressora, per a les fitxes imprimibles.
7. FORMES D'UTILITZACIO DEL MATERIAL DINS L'AULA:
Aquest material seria recomanable utilitzar-lo com a suport dins l'aula, com a activitat complementaria al realitzat a classe i, recomanablement, baix la vigilància d'un adult (mestre, pares o tutors) per a un correcte funcionament d'aquest o per si sorgeix qualque dubte o problema.
8. ACTIVITATS COMPLEMENTÀRIES:
El programa disposa també de un material complementari en forma de fitxes imprimibles. Vuit tipus de fitxes que es corresponen amb algunes de les activitats que es desenvolupen. El professor les emplearà segons cregui convenient.
No hay comentarios:
Publicar un comentario